TentangAku


Salam sejahtera,

hmmm… hari demi hari banyak perkara baru ditimba…mmg tak sedar...malah dicatat dalam nota, tapi tak dibaca dan dikongsi bersama. Sia-sia kan?

Jadi mudah-mudahan blog ini boleh di jadikan platform sebagai

- rujukan untuk diri sendiri dan,

- tatapan rakan-rakan sekalian.

platform ini harap dapat menjadikan aku lebih mengenali ramai org, berkongsi pengalaman, minat, dan diharap dapat merapatkan hubungan kekeluargaan.

untuk maklumat lebih lanjut..

sudi-sudi la melayari dinseason.multiply.com
atau facebook dinseason.facebook :P

Terima Kasih kerana sudi meluangkan masa.


Wassalam WBT.
KhairulIZUDDIN

Sunday, April 18, 2010

Teknologi Pencetakan

Teknologi Pencetakan




1.0 INKJET Printer vs LASER Printer

1.1 INKJET Printer

Untuk kegunaan persendirian dan small office, adalah sesuai dengan hanya menggunakan injet printer memandangkan harganya yang murah. Canon Inject dan HP Deskjet antara pilihan ramai. Pemilihan dibuat berdasarkan saiz dan jumlah nozzle (dpi). Harga comsumable seperti ink/catridge juga amat penting. Kepantasan printer bergantung kepada jumlah nozzle, dan saiz nozzle yang kecik ini juga mampu menghasilkan kualiti yang memuaskan. *dpi = drop per inch

1.2 LASER Printer

Laser, lebih cepat dan pantas, malah mampu membuat cetakan pada jumlah/kuantiti yang banyak. Sangat sesuai untuk office yang besar yang mempunyai jumlah pekerja yang ramai. Bergantung kepada DRUM. Drum merupakan elemen penting dalam pencetakan laser. Di samping cost drum yang agak mahal.


setelah mengenal pasti sama ada Inkjet ataupun Laser, antara ciri-ciri printer yang di perlukan oleh ramai pengguna adalah.

2.0 Additional Futures

MFP Printer.

Multifunctional Printer, merupakan printer/mesin cetak yang dapat melakukan pelbagai task seperti, fax, print, copy, scan, editing, dan sebagainya.

3.0 BAHASA printer

Printer juga mempunyai bahasa tersendiri. Antara bahasa yang digunakan adalah PS (Print Server), PCL (produced by HP), UFRII (produced by Canon). Language sebenarnya penting dalam penghantaran data sebelum dicetak. Hendaklah selaras dengan mode-mode tertentu seperti Engineering printing (Autocad, etc), portrait printing, text dan sebagainya.

4.0 Teknologi Warna (Color Engineering)

Setiap brand, mempunyai kekuatan tersendiri dalam RBG/CYMK. output yang bagus bergantung kepada gabungan warna yang sesuai mengikut ratio tertentu. topik ini sebenarnya cukup seronok untuk dipelajari.

Wassalam WBT.
KhairulIZUDDIN

No comments:

Post a Comment